L’excentricité de Wes Anderson ne s’exprime plus qu’à travers ses films. En effet, le réalisateur et directeur artistique se lance aujourd’hui dans la décoration et il débute par un client de choix, Prada.

wes-anderson-bar-luce-spanky-few-2

Wes Anderson a récemment mis sa créativité au service de la Fondation Prada et plus particulièrement du Bar Luce, qu’il a entièrement décoré. On y retrouve l’ambiance particulière de ses films à travers une conception très géométrique, une utilisation du formica et des couleurs pastels. Lors de l’inauguration, le réalisateur a d’ailleurs déclaré : « C’est un espace sans angle idéal. C’est pour la vraie vie, et prévu pour avoir beaucoup de bons spots pour manger, boire, discuter, lire, etc. Même si ça pourrait faire un assez bon lieu de tournage, je pense que l’endroit serait encore meilleur pour écrire un film. J’ai essayé d’en faire un bar dans lequel j’aurais envie de passer mes propres après-midi non-fictionnels« .

Designed by film director Wes Anderson, Bar Luce recreates the atmosphere of a typical Milanese cafè. Although his movies often favor symmetrical tableaux, Anderson feels that ‘there is no ideal angle for this space. It is for real life, and ought to have numerous good spots for eating, drinking, talking, reading, etc. While I do think it would make a pretty good movie set, I think it would be an even better place to write a movie. I tried to make it a bar I would want to spend my own non-fictional afternoons in.’
Some architectural and decorative details from the original structure have been preserved, such as the arched ceiling, which recreates a ‘miniature’ version of the vaulted glass roof of the Galleria Vittorio Emanuele, one of Milan’s symbolic buildings. Other key elements of the Galleria are replicated inside, creating a sort of patterned decoration for the top half of the bar.
In keeping with the interior design, the seats, formica furniture, floor, veneered wood wall panels and the range of colors employed are reminiscent of Italian popular culture and aesthetics from the 1950s and 1960s, echoing artistic decisions Anderson made years earlier for his short film ‘Castello Cavalcanti’. Other iconographic sources have been equally inspirational, notably two masterpieces of Italian Neorealism, both set in Milan: ‘Miracolo a Milano’ (Miracle in Milan, 1951, Vittorio De Sica) and ‘Rocco e i suoi fratelli’ (Rocco and His Brothers, 1960, Luchino Visconti).
The bar can be accessed directly from Via Orobia, and is meant to be a hotspot for the general public, as well as a regular neighborhood hangout.

Photo: Attilio Maranzano. Courtesy Fondazione Prada / Giuseppe Cacace AFP

A propos de l'auteur

Créatrice de Spanky Few

Une réponse